Muzische vorming
in Basisschool De Bommesaar
Als school vinden we creativiteit even belangrijk als lezen en schrijven en het dient dus behandeld te worden met hetzelfde respect.
Het is belangrijk dat kinderen niet alleen thuis, maar ook op school, verder hun natuurlijke exploratiedrang kunnen ontwikkelen.
Door zich te uiten via woord, beeld, klank, spel en beweging proberen de kinderen die ervaringen te ordenen en te verwerken.
Muzische vorming maakt kinderen bewust van hun eigen talenten en zorgt er ook voor dat deze talenten verder worden ontwikkeld. Ze leren hun sterktes kennen, maar maken ook kennis met hun minder gekende mogelijkheden.
Het proces is minstens even belangrijk als het product.
Als kinderen plezier hebben bij de muzische activiteiten versterken ze hun zelfbeeld, durf en initiatief. Ze leren van elkaar op een creatieve en expressieve manier en ook worden ze geprikkeld tot probleemoplossend denken. Ze ontwikkelen met andere woorden een kritische en persoonlijke smaak.
Kinderen die betrokken zijn, krijgen de kans om zich te ontwikkelen en hun gevoelens te uiten op een creatieve manier.
Aan de basis van muzische vorming liggen impressies. Om aan die impressies vorm te geven, wordt gebruikt gemaakt van middelen. Als kinderen beschikken over de nodige middelen zijn ze in staat tot expressie.
De reflectie op het proces is ook belangrijk. Dit beschouwen gebeurt door de leerkracht en door de leerlingen. Het is nodig dat ze reflecteren op hun eigen werk, maar ook op het werk van anderen.
Wie kinderen op een harmonische wijze wil vormen, moet werk maken van muzische vorming. En dat vraagt om een drievoudig onderwijsaanbod:
- specifiek muzisch aanbod (beeld, muziek, drama, beweging, media);
- geïntegreerd muzisch aanbod vanuit de verschillende andere leergebieden;
- een uitnodigend muzisch klimaat op school.
Muzische Vorming
Wie |
Wat |
Hoe |
Waar |
Wanneer |
Kleuterschool Lagere school |
Leerlijn Muzische Vorming: beeld, muziek, drama, media en bewegingsexpressie |
Elke klas heeft zijn activiteiten per leerjaar. |
Klas |
Doorheen het jaar |
1ste en 2de leerjaar |
Initiatie Kunst |
Kinderen krijgen een initiatieles door de kunstacademie. |
School |
September |
3de leerjaar |
Initiatie Muziek |
Kinderen krijgen een initiatieles door de muziekacademie |
Neeroeteren |
September |
Kleuterschool |
Grootouderfeest: Jaar 1: optreden Jaar 2: knutselen Jaar 3: wandelen |
De kleuterjuffen organiseren samen het grootouderfeest. |
School |
November |
GST: kleuterschool, lagere school |
Sinterklaasfeest |
De leerkrachten werken een optreden uit in samenwerking met de Landelijke Gilde. |
School |
November |
Kleuterschool Lagere school |
Carnavalsfeest (= pannenkoekenfeest) |
Vrij podium voor de kinderen |
School |
Week voor krokusvakantie |
Lagere school |
Zingen van liederen tijdens vieringen |
o.l.v. juf Annemie Linssen (gitaar) en de leerkrachten |
School – kerk |
Doorheen het jaar |
Afwisselend KSG en GST |
Schoolfeest |
Het team werkt samen een schoolfeest uit. |
School |
Juni |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|